غرور و تعصب( درباره نویسنده و نقد و بررسی)


lonly.girl

جین از 12 تا 18 سالگی جوانانه ها را که شامل تعداد زیادی قصه و شعر طنز بود نوشت او این مطالب را عمدتاً برای تفریح خانواده اش می نوشت و به خویشاوندان تقدیم می کرد. عشق و دوستی را یکی از سرگرم کننده ترین و نیشدارترین جمله ها به رمان های پرسوز و گدار عاشقانه قرن هجدهم برشمرده اند را به اقوامش تقدیم کرد. او رمان های عقل و احساس، غرور و تعصب و نورثنگر اَبی را در 4 سال نوشته است. جین درحالی رمان غرور و تعصب را نوشت که تنها 21 سال داشت. پدر جین دستنویس رمان غرور و تعصب را برای ناشری فرستاد ولی او حاضر نشد به آن نگاهی بیندازد. جین و خواهرش از صمیم قلب همدیگر را دوست داشتند و به جرأت می توان گفت رابطه بین الیزابت و جین در کتاب معروفش به نام غرور و تعصب آئینه تمام نمایی از همین علاقه بیش از اندازه نویسنده کتاب و خواهرش می باشد.در سال 1811 اولین رمان او با عنوان : عقل و احساس ، رمانی در سه جلد ، نوشته یک خانم، چاپ شد. غرور و تعصب دو سال بعد با تیراژ 1500 نسخه چاپ شد و بعداز چند ماه به چاپ دوم رسید. با اینکه جین آستین تمام عمرش را در ایام جنگ سرد بین فرانسه و انگلستان گذراند ولی هیچ گونه بازتابی از این حادثه در نوشته هایش نمودار نیست.او در سالهای آخر عمرش بیمار شد و خواهرش از او مراقبت می کرد تا عاقبت در سال 1817 در سن 42 سالگی در آغوش خواهرش درگذشت.

 

آثار این نویسندۀ بزرگ انگلیسی:

1- عقل و احساس (1811)

2-غرور و تعصب (1813)

3- منسفیلد پارک (1814)

4- اِما (1816)

و دو رمان:

5- نورثنگر اَبی(1818)

6- ترغیب (1818)

بعداز مرگش منتشر شده اند.

 

نقد و بررسی شاهکار جین آستن ( غرور و تعصب )

منتقدان غرور و تعصب را در فهرست 10 رمان برتر و عالی دنیا قرار داده اند. احساسی که جین آستن نسبت به الیزابت بنت شخصیت اصلی رمان غرور و تعصب داشت، به دل خوانندگان این رمان هم راه یافت و از الیزابت ستایش های بسیاری شد و بسیاری از پژوهشگران که روی رمان های او کار می کردند با او هم عقیده بودند. خود ناشر، این رمان را بخاطر جنبه های اخلاقی آن و یکپارچگی رمان که هیچ گونه نقطه ضعفی در آن مشاهده نمی شود ستوده بود. بسیاری از منتقدان غرور و تعصب را شاهکار جین دانسته اند و معتقدند که غرور و تعصب خیلی خوب ساخته و پرداخته شده است رویدادها بطور طبیعی درپی هم اتفاق می افتند.

بعضی از منتقدان از تعدد شخصیت در داستان ایراد گرفته اند. ولی جین به همۀ شخصیت های داستان بها داده و خواننده با هر شخصیت در طول داستان به خوبی آشنا می شود. ارائه یک خلاصه از رمان خیلی کار مشکلی است و علتش هم تعداد شخصیت ها و وقایع رمان است که همگی در شاخۀ اصلی داستان هستند و حذف هر کدام از آنها با نادیده گرفتن یک قسمت از رمان معادل است. تا بحال 2 فیلم از این رمان ساخته شده که با استقبال زیاد مردم مواجه شده بطوریکه وقتی برای اولین بار این فیلم در بریتانیا پخش شد 18 میلیون بریتانیایی آنرا تماشا کردند. جین هرگز نمی توانست تصور این همه شهرت را بکند.


نظرات شما عزیزان:

غزاله
ساعت15:15---8 ارديبهشت 1392
عالی بود

غزاله
ساعت15:14---8 ارديبهشت 1392
عالی بود مرسیپاسخ:سلام خوشحالم که خوشت آمد. بازم بهم سر بزن

نقطه
ساعت14:12---24 تير 1391

سلام

E.Azadi



فکر می کنم یه کم ناراحت شدید ، ببخشید من قصدم این نبود که خاطر شما را برنجانم ، اگر ناراحت نشدید این کلمه منتقادان چیست ، خواهش می کنم این غلط های تایپی که به شما گفته می شود را درست کنید نه اینکه بابتشان ابراز تاسف کنید فقط می خواستم به شما بگویم مطالبتون رو دقیق مطالعه کردم .به هر حال پوزش می خواهم ، به نحوی شاید من می خواستم نظرم را به شما تحمیل کنم نمی دانم از این ناراحتم که برخی منظورم با شما نیست.( لطفا یه نفس عمیق بکشید،) تا اینکه چشمشان به فرهنگ و آدابی دیگر می افتد بکلی فرهنگ و آداب خودشان از یادشان می رود . به چشم خودم دیدم کسی را که در عرض 2 ماه از 100 به صفر رسید از نظر معرفت و ارزش انسانی بخاطر چی ؟ بخاطر اینکه شاید علم نداشت یا بهتر است بگویم معرفت نداشت . من منظورم رمان شما نبود که گفتید این رمان قصدش تحمیل عقاید نیست اگر توجه کنید در آخر گفتم که چه چیزی باعث این کار می شود منظورم شبکه های ماهواره ای است . ولی بهتر است قبول کنید که فیلمنامه ی این فیلم ها از این رمانها با مقداری دستکاری برداشته می شود . در رمان مورد نظر شاید چند شخصیت وجود داشت که می توانستی یک حساب بروی آنها باز کنی ولی در اینگونه فیلم ها متاسفانه و متاسفانه فقط خیانت و خیانت نشان داده می شود . این جالب است که اگر کشور سازنده این نوع فیلمها ، در کشور خودشان این فیلمها را اکران کنند ، پشیزی برای آنان ارزش قائل نیستند ولی نمی دانم ما خیلی با فرهنگیم و آنها خیلی بی فرهنگ که آنها به این گونه فیلمها با آن همه بی بندو باری که دارند نگاه نمی کنند ولی در کشور ما نقل محفل دوستان است . از بحث کلا دور شدیم ، می خواستم بگویم که این حرفتان خیلی برایم جالب بود که گفتید در قرن 21 و 7 میلیارد جمعیت نباید ....

کاملا با شما موافقم ، ولی بتوانیم علاوه بر شناخت این نوع فرهنگ ها ، از جاهای که خوب است برای خود نکته برداری کنیم

نظرتان در رابطه با این عکس که آدرسش را می گذارم چیست ، به نظرتون ما خیلی با فرهنگیم یا ..........



http://mezq.onygq33un5zq.mfvq.mzrggzdofzxgk5a.biglu.ru/h photos-ak-ash3/s480x480/557724_320664608024590_235793392_n.j pg



شاید به گونه ای سیر تکامل را نشان داده است .


پاسخ: سلام خانم/آقای نقطه

نه ناراحت نشدم اگه قرار باشه با نظرات دیگران ناراحت بشم قسمت نظرات رو از توی وبلاگم بر می داشتم. حق باشماست باید موقع تایپ خیلی دقت کنم، از تذکرتون ممنون.

اینکه بعضی ها واقعاً بی جنبه هستن شکی درش نیست ولی هرکس باید خودش سعی کنه که بی جنبه بازی درنیاره و تحت تأثیر چیزی قرار نگیره و خودش رو زود گم نکنه.

مطمئناً همه کتابها ارزش خوندن ندارن و همه فیلمها هم ارزش دیدن ندارن. خیلی از فیلم های ایرانی هم هستند که مسایل اخلاقی رو رعایت نمی کنند و از اینکه این فیلم رو دیدی پشیمون می شی ولی برخلاف گفته شما توی فیلم غررو و تعصب هیچ بی بندوباری و خیانت وجود نداره و تقریباً میشه گفت شبیه رمان اصلیه.

آدرس عکسی که گذاشته بودید باز نمی شد و ارور می داد. اگه لطف کنید دوباره بفرستید ممنون میشم.

 امیدوارم دیگه غلط تایپی نداشته باشم.

از اینکه انقدر مطالب این وب رو بادقت می خونید ممنون.



نقطه
ساعت16:02---21 تير 1391

سلام

E.Azadi

(خلاصه ها را خواندم)

در کل اگر بخواهم بگویم ، اول اینکه شما نباید خودتان از این رمان تعریف کنید این یعنی شما نظری کاملا مثبت به این رمان دارید و دیگران حق هیچ گونه اظهار نظری ندارند . این که جین آستن را بزرگترین رمان نویس عصرها گفته اند را نمی دانم ولی اگر هم باشد در فرهنگ خودش بوده است .چیزی که از این رمان دستگیرم شد :

1 – زن را موجودی ضعیف و یک ابزار خوانده بود

2-حالا نمی دانم شاید شما خوب خلاصه نکرده اید ولی بیشتر رمان در مهمانی ها بود

3- یاد گرفتم که نباید از روی احساسات تصمیم گرفت

4- از شخصیت آقای دارسی خوشم آمد بدون اینکه به کسی جای دخالت در تصمیماتش را بدهد و اینکه تصمیماتش از روی عقل بود و به عشقی که داشت پایبند بود

4- آقای بنت و همسرش نفرت انگیز بودن ، که حاضر بودن اعضای خانواده را بدون هیچ فکری وارزشی از دست بدهند شاید به نظر من که فرهنگم با آنها متفاوت است.

و در آخر این را می خواهم بگویم این رمان مختص یک فرهنگ است و برای آن فرهنگ نوشته شده است به نظرم خواندن این گونه رمانها که با فرهنگ من صدو هشتاد درجه فرق می کند درست نیست بخاطر اینکه شاید در آداب و فرهنگ من هم تناقضهایی به وجود آید. به گونه ای شبیه به فیلم های شبکه های ماهواره ای بود(تحمیل فرهنگ و آداب به دیگر فرهنگها با شیوه روانشناسی شده به کسانی که با چشم و از روی احساسی گذرا تصمیم می گیرند) .


پاسخ:

سلام خانم / آقای نقطه

ممنون که وقت گذاشتی درمورد این مطلب نظر دادی.

من نظر خودم رو در پست "یه پیشنهاد بی نظیر" گذاشتم و تمام مطالبی که در پست " درباره نویسنده و نقد و بررسی " توی وبلاگ قرار دادم نظر منتقدان بوده و اگر در اینترنت سرچ کنید می بینید که این رمان در فهرست 10 رمان برتر جهان است. و من نظر خودمو گفتم و به بقیه پیشنهاد دادم که رمان رو به زبان اصلی ، یا فیلمی که از این رمان ساخته شده یا حداقل ترجمه رمان در نهایت اگر موفق نشدن خلاصه ای که من در وبلاگ گذاشتم رو بخونن و هر کسی هر نظری درمورد هرچیزی می تونه داشته باشه من نظرمو به هیچ کسی تحمیل نمی کنم، من از این رمان خیلی خوشم اومد و با نظر منتقدی که گفته جین آستن بزرگترین رمان نویس تمام عصرهاست و اینکه رمان غرور و تعصب شاهکار این نویسنده است موافقم و هدفم از قرار دادن این خلاصه در وبلاگم این بود که دیگران هم این شاهکار رو بخونن و خودشون درمورد خوب یا ( فرض محال ) بد بودن این رمان قضاوت کنن.

اینکه گفته بودید بیشتر رمان در مهمانی بود... ؛مطمئناً من خیلی خوب خلاصه نکردم ولی، بله همین طوره بیشتر رمان و اتفاقاتی که افتاده در مهمانی بود (بازم اگه دوست داشته باشید می تونید رمان رو بخونید )

درمورد آقا و خانم بنت با شما موافقم. مسلماً بهترین شخصیت های این رمان الیزابت و آقای دارسی بودن.

و اینکه ما در قرن ۲۱ و در جهانی زندگی می کنیم که ۷میلیارد جمعیت داره و با فرهنگهای خیلی متفاوت، حتماً نباید هر کتابی که می خونیم و یا هر فیلمی که می بینیم با فرهنگ ما سازگار باشه. ما برای اینکه با جهان در ارتباط باشیم نیاز داریم که با فرهنگ های کشورهای دیگه هم آشنا بشیم. جین با نوشتن این رمان فقط خواسته اتفاقات، فرهنگ و رسوم زمان خودش رو به دیگران نشون بده و هیچ تحمیلی درکار نیست.

 از اینکه غلط های تایپی منو گرفتید خیلی ممنون؛ هیچ دلیل موجهی در این مورد ندارم فقط می تونم بگم متأسفم و مرسی.

بازم ممنون که وقت گذاشتید این مطلب رو خوندید و نظر دادید.



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در یک شنبه 18 تير 1391برچسب:,ساعت 23:19 توسط E.A| |


قالب وبلاگ : فقط بهاربيست



قالب پرشین بلاگ - پزشک متخصص - گویا آی تی - تک تمپ - سکوت | قالب بلاگ اسکای - گرافیک - وبلاگ